Devamlılık Kuralları

KURGU KURALLARI (Sinemasal Devamlılık)

 

Görsel Devamlılık (Devamlılık Kurgusu)

 

İki türlü yöntem bulunur. Biri derleme kurgu denilen farklı kaynaktan metaryallerin bir araya getirildiği kurgu, ki burada bu görseller birbirleriyle görsel bir birliktelik kurmak zorunda değildir.

 

Dramatik yapımlar ise aralarında görsel bir bağ kurulan ve izleyici tarafından tek bir parçadan oluşuyormuş gibi algılanan yapımlardır. Bu tür yapımlarda devamlılık önemlidir. Ve bu devamlılık çekim ve kurgu sureçleriyle birlikte oluşturulur. En iyi kurgu izleyicide kurgu hissi uyandırmadan yapılan kurgudur. Görünmeyen kurgu da denilir.

 

İçerik Devamlılığı

Sahnede görünen bütün kişi ve eşyaların şekil durumlarıyla ilgilidir. Kolunda saat olan birinin bir sonraki planda kolunda satin olmaması içerik devamlılığını bozan bir örnektir.

 

Hareket Devamlılığı

Bir planda hareket eden kişi ya da nesnenin bir sonraki planla tutarlılık sağlamasıdır. Örneğin ilk planda saga doğru giden bir arabanın bir sornaki planda sola doğru gitmesi. Ya da ilk planda oturmak için masaya yönelen birinin bir sonraki planda tekrar aynı hareketi yapması gibi…

Konumda Devamlılık

Kişi ve eşyaların konumunun devamlılığı ile ilgilidir. Seyirci olayları sadece kameranın gözünden gördüğü için konum ve seyircide yaratılacak yön hissi kameraya gore oluşturulmalıdır.

 

 

Zamanda Devamlılık

Filmsel zamanın en akıcı ve çarpıcı biçimde kullanılması önemlidir. Hatta zaman zaman anlatılan hikayeyi zenginleştirmek amacıyla bazen ileri bazen geriye sıçranır, rüyalar görülür, anılara gidilir. Burada önemli olan seyircinin kafası karıştırılmadan anlatma yolunu bulmaktır.

 

Filmde hem kesintisizliği sağlamak yani devamlılığı sağlamak hem de izleyicide bir mantık hatası yaratmadan yapılan kesmeye “devamlılık kesmesi” denir. 

Leave a comment